KONCEPCJA PRACY
POWIATOWEGO CENTRUM ROZWOJU EDUKACJI W IŁAWIE
„Najbardziej niezmiennym i ważnym pytaniem życia jest: Co robisz dla innych?”
Martin Luther King Jr.
Misja
Celem działalności Centrum jest kompleksowe wspomaganie szkół oparte na diagnozie potrzeb, planowaniu procesu wsparcia oraz towarzyszeniu szkole we wprowadzaniu zmian i ewaluacji efektów. Realizujemy ten cel poprzez działalność Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Iławie oraz Powiatowej Biblioteki Pedagogicznej w Iławie.
Misją Poradni jest
świadczenie szeroko pojętej pomocy psychologiczno- pedagogicznej w
oparciu o wartości humanistyczne wskazujące na godność, poszanowanie
i niepowtarzalność każdej jednostki.
Celem
nadrzędnym jest dobro klienta. Jesteśmy po to, by rozumieć, wspierać
i pomagać dzieciom, ich rodzicom i nauczycielom.
Świadczymy
pomoc profesjonalną w duchu poszanowania każdego klienta,
z
uwzględnieniem prawa do indywidualnego rozwoju, życzliwości i
wrażliwości na jego potrzeby. Zapewniamy dyskrecję i atmosferę
bezpieczeństwa, a niesiona przez nas pomoc nastawiona jest na
wszechstronny rozwój dziecka.
Misją Biblioteki jest pełnienie roli centrum informacji pedagogicznej i ośrodka samokształcenia.
Biblioteka wspiera proces kształcenia i doskonalenia nauczycieli, innych osób zainteresowanych sprawami edukacji i wychowania, wspiera działalność szkół, w tym bibliotek szkolnych, zakładów kształcenia nauczycieli i placówek doskonalenia nauczycieli,
udostępniając im swój
warsztat informacyjno-bibliograficzny, zbiór książek, czasopism
i
multimediów. Publiczny charakter naszej placówki wpływa na rozwój
aktywności edukacyjnej środowiska lokalnego.
Wizja
Powiatowe Centrum Rozwoju Edukacji w Iławie jest placówką oświatową, ogólnodostępną, świadczącą wielospecjalistyczną pomoc charakteryzującą się wysoką jakością pracy i skutecznością w poszukiwaniu rozwiązań.
Działania placówki mają charakter interdyscyplinarny i wielokierunkowy:
rzetelnie i odpowiedzialnie wspomagamy wychowawczą i edukacyjną funkcję rodziny;
wszechstronnie wspomagamy przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
służymy pomocą w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych dzieci i młodzieży;
prowadzimy wszechstronną, profesjonalną działalność diagnostyczną, terapeutyczną, profilaktyczną i konsultacyjno-doradczą;
pomagamy dzieciom, uczniom, studentom, rodzicom, nauczycielom;
gromadzimy, opracowujemy i udostępniamy fachowy księgozbiór, zbiory specjalne, czasopisma;
służymy nowoczesną informacją.
Realizując zadania Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej:
Dążymy do objęcia różnorodnymi formami pomocy jak najszerszą grupę dzieci
i młodzieży z problemami w sferze emocjonalnej i społecznej, z zaburzeniami sensorycznymi, trudnościami w nauce oraz z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi oraz skrócenia czasu oczekiwania klientów na wizytę w Poradni.Diagnozujemy poziom rozwoju i możliwości rozwojowe u dzieci i młodzieży, w tym: ich predyspozycje i uzdolnienia, przyczyny niepowodzeń edukacyjnych, specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia autystyczne i związane z uszkodzeniem narządów zmysłu.
Wspomagamy dzieci niepełnosprawne, ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
z zaburzeniami komunikacji językowej, z chorobami przewlekłymi, niedostosowane społecznie lub zagrożone niedostosowaniem społecznym, szczególnie uzdolnione, a także dzieci z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego.Prowadzimy terapię dzieci i ich rodzin w zależności od rozpoznanych potrzeb. Systematycznie zwiększamy liczbę i formy prowadzonych w poradni zajęć terapeutycznych.
Udzielamy wsparcia i niesiemy pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej. Wspieramy nauczycieli w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego.
Stawiamy na profilaktykę. Podejmujemy wiele działań z zakresu profilaktyki uzależnień dla dzieci i młodzieży, a także ich rodziców.
Prowadzimy edukację dotyczącą ochrony zdrowia psychicznego.
Samodzielnie tworzymy i realizujemy programy edukacyjne i profilaktyczne dla dzieci
i młodzieży.Współpracujemy ze szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się, w tym ryzyka wystąpienia tych trudności u uczniów klas I – III szkoły podstawowej.
Oferujemy swoją pomoc merytoryczną placówkom oświatowym przy organizowaniu
i udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, rozpoznawaniu potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży, planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego, rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień uczniów, opracowywaniu
i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz indywidualnych programów zajęć rewalidacyjno -wychowawczych, a także pomagamy w określeniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych.Udzielamy wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom i specjalistom.
Organizujemy i prowadzimy sieć współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, wychowawców i specjalistów.
Współpracujemy z instytucjami rządowymi i pozarządowymi zajmujących się dzieckiem i rodziną, w tworzeniu jednolitego systemu (kierunku) pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
Aktywnie współpracujemy ze środowiskiem lokalnym i wspieramy je swoją działalnością. Promujemy działania poradni w środowisku lokalnym.
Realizując zadania Powiatowej Biblioteki Pedagogicznej w Iławie:
Gromadzimy, opracowujemy, chronimy i udostępniamy użytkownikom materiały biblioteczne w tym dokumenty piśmiennicze, zapisy obrazu i dźwięku oraz zbiory multimedialne.
Pełnimy rolę centrum informacji pedagogicznej, doskonalimy i rozbudowujemy warsztat informacyjny: e-katalogi, komputerowe bazy danych, udzielamy informacji bibliotecznych, bibliograficznych.
Wykorzystujemy nowoczesne, multimedialne źródła informacji.
Dostosowujemy na bieżąco ofertę biblioteki do monitorowanych potrzeb i oczekiwań użytkowników.
Organizujemy i prowadzimy wspomaganie szkół i placówek w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, w tym w wykorzystywaniu technologii informacyjno-komunikacyjnej.
Wspieramy działalność bibliotek szkolnych, w szczególności w zakresie organizacji
i zarządzania biblioteką, doskonalenia zawodowego nauczycieli-bibliotekarzy.Inspirujemy i promujemy edukację czytelniczą i medialną.
Organizujemy i prowadzimy działalność edukacyjną i kulturalną, w szczególności otwarte zajęcia edukacyjne, lekcje biblioteczne, spotkania autorskie.
Współdziałamy ze szkołami wyższymi i placówkami doskonalenia nauczycieli oraz innymi bibliotekami, w szczególności w zakresie doskonalenia nauczycieli.
Zadania Centrum realizujemy na terenie placówki, jak
również poza Poradnią
i Biblioteką, a w szczególności w
przedszkolach, szkołach lub innych placówkach oświatowych oraz
bezpośrednio w środowisku rodzinnym dzieci i młodzieży.
Tworzymy placówkę nowoczesną i bliską klientowi, użytkownikowi, otwartą na jego potrzeby.
Wierzymy, że nasza placówka jest integralną częścią systemu edukacyjno- wychowawczego powiatu iławskiego.
Zawsze działamy zespołowo, we współpracy z przedszkolami, szkołami podstawowymi, gimnazjami i szkołami ponadgimnazjalnymi, a także z innymi instytucjami oświatowymi działającymi na rzecz dzieci i młodzieży.
Pamiętamy, że pracujemy w czasach intensywnych przekształceń w systemie edukacji.
Dążymy,
by niesiona przez nas szeroko rozumiana pomoc psychologiczno-
pedagogiczna, działania służące zaspokajaniu potrzeb kształcącej i
doskonalącej się kadry pedagogicznej, w coraz większym stopniu
zaspokajały potrzeby środowiska lokalnego,
a także wychodziły
naprzeciw potrzebom dzieci, rodziców, nauczycieli, studentów.
Wymagamy również od siebie uważnej obserwacji zmian
zachodzących
w środowisku lokalnym. Staramy się wyprzedzać
oczekiwania naszych klientów proponując w ofercie nowe formy zajęć
warsztatowych, warsztatowo-wykładowych, indywidualnych
i
grupowych dla zróżnicowanych grup odbiorców.
Atutem naszej placówki jest:
wykwalifikowana i doświadczona kadra systematycznie doskonaląca warsztat pracy, specjalizująca się w diagnozie i terapii psychologicznej, diagnozie i terapii pedagogicznej, diagnozie i terapii logopedycznej, doradztwie zawodowym, bibliotekoznawstwie i informacji naukowej;
bardzo dobre przygotowanie merytoryczne pracowników Poradni i Biblioteki, ich aktywność w doskonaleniu zawodowym stanowiące gwarancję wysokiej jakości usług.
W swoim postępowaniu pracownicy pedagogiczni i administracyjni kierują się zasadami etycznymi i pracują zespołowo. Wspólnie planują działania na rzecz placówki, wskazują problemy, omawiają metody i formy współpracy.
Pracownicy pedagogiczni są inicjatorami zmian i innowacji w placówce.
Działania prowadzone przez pracowników placówki są systematycznie analizowane, weryfikowane oraz wzbogacane stosowanie do potrzeb i pojawiających się problemów globalnych i lokalnych (ewaluacja wewnętrzna).
Wszyscy pracownicy dbają o pozytywny wizerunek placówki w środowisku lokalnym. Wzajemnie promują własne działania.
Realizację wyznaczonych zadań umożliwia:
systematycznie poszerzana baza lokalowa Poradni: gabinety diagnozy i terapii psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej, doradztwa zawodowego, sala terapii grupowej (m.in. służąca realizacji zajęć Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, terapii integracji sensorycznej), sala pracy grupowej;
bogate wyposażenie Poradni w testy diagnostyczne i pomoce terapeutyczne;
modernizowana baza lokalowa Biblioteki: wypożyczalnia, czytelnia, profesjonalne telecentrum;
wzbogacany księgozbiór Biblioteki, zbiór czasopism i multimediów;
systematyczne dostosowywanie placówek wchodzących w skład Centrum do potrzeb osób niepełnosprawnych;
jasny i funkcjonalny system administracyjny zapewniający sprawną i przyjazną obsługę naszych klientów i czytelników.
Koncepcja Pracy
Powiatowego Centrum Rozwoju Edukacji w Iławie na lata 2013-2017
zatwierdzona i przyjęta do realizacji przez Radę Pedagogiczną –
uchwała nr 7/2012-2013
z dnia 16.01.2013 r.
Koncepcja zmodyfikowana uchwałą nr 4/2014-2015 Rady Pedagogicznej z dnia 20.11.2014r.