Czym jest autyzm ?
Czymś, co nie tylko
trudno zdiagnozować, ale też czymś, wokół czego
narosło wiele nieporozumień, mitów i niejasności. Jest to
niepełnosprawność wymagająca specjalistycznych metod i form
pracy, wymagająca też
specyficznego podejścia do dziecka i całej jego rodziny.
Dlaczego autyzm jest
taką trudną sprawą ? Głównie dlatego, że istnieją ogromne różnice
między dziećmi autystycznymi.
Po pierwsze : dzieci te
zachowują się tak różnie, że wydawać by
się mogło, że jedne zachowania przeczą drugim. Niektóre dzieci autystyczne
mówią dużo, inne- w ogóle. Wiele z nich jest
nieczułych na pieszczoty, inne uwielbiają być dotykane. Jedne
przejawiają zachowania autostymulacyjne, u innych w ogóle tego nie
zauważamy. Lista gestów i zachowań które ujawniają
się u jednych, a nie są obecne u innych jest bardzo duża :
chodzenie na palcach, poruszanie rękoma , uporczywe wpatrywanie się
we własne dłonie, obracanie kulkami, echolalie.
Po drugie: dzieci te
różnią się
poziomem rozwoju umysłowego oraz posiadanymi zdolnościami. Tylko u około 20 % z nich nie stwierdza się
upośledzenia umysłowego. Poziom inteligencji u pozostałych jest
bardzo różny – od niższego niż przeciętny dla
wieku dziecka po głębokie upośledzenie. Wiele z nich jest
uzdolnionych w szczególny sposób. Jedne przepięknie
rysują, inne potrafią w szybkim tempie liczyć w pamięci,
jeszcze inne doskonale zapamiętują drogę, którą
przejechały samochodem tylko raz w życiu.
Po trzecie : każde dziecko
autystyczne ma swój własny temperament i własną
osobowość, bywa marudne, drażliwe, łagodne, niedbałe
itp.
To, co łączy
wszystkich autystyków, to trzy charakterystyczne cechy
( przejawiane w różny sposób i w
różnym natężeniu) :
·
niezwyczajny
rozwój mowy,
·
zaburzony
rozwój społeczny
·
skłonność do stereotypii i
niechęć do zmian.
Niezwyczajny rozwój mowy to albo jej zupełny brak ( dziecko
wydaje tylko nieartykułowane dźwięki), albo mowa jest dziwaczna ( sztuczna,
bezosobowa, przesadnie uroczysta, skomplikowana, echolaliczna itp. ). Zaburzone
zachowania społeczne to cecha najbardziej rzucająca się w oczy.
Stąd też pochodzi
nazwa tego zaburzenia
– autyzm
( z
greckiego „ autos”- sam, co oznacza „ być
zamkniętym w sobie, „ nie uczestniczyć w…”,
„posiadać zaburzone kontakty”). Dziecko autystyczne ma
ciągłe pragnienie stałości i stabilizacji, każda
zmiana może powodować u niego silne lęki. Dlatego dzieci
autystyczne tak dramatycznie protestują, kiedy się „ wchodzi
„ w ich świat burząc zastany – ich własny
porządek, kiedy chce się ich czegoś nowego nauczyć.
Z
autyzmu się nie wyrasta i nie można go wyleczyć. Ale dziecko
autystyczne można nauczyć samodzielności, życia w
świecie rówieśników, zminimalizować jego
inność i wyobcowanie, a rodzinie dziecka autystycznego można
pomóc przejść przez najtrudniejsze momenty , regresy, chwile
zwątpienia i niepewność co przyniesie jutro. Wymaga to kompetencji
terapeutów, wielkiej cierpliwości, ale przede wszystkim wielkiego
serca wszystkich tych osób,
które miały kiedykolwiek albo będą miały
możliwość zetknięcia się z tym problemem.
Opracowanie : Małgorzata Nierzwicka- psycholog, analityk
zachowania